Zware sneeuwval geeft impuls aan kerstinkopen

snow-sales

‘Sneeuw dempt kerstinkopen. Slechts een handjevol bezoekers trotseert de sneeuw op koopzondag.’ (Financieel Dagblad, 21 dec) ‘Winterweer kost winkels handenvol geld. Klanten en personeel hebben moeite om op tijd te komen of komen helemaal niet’ (Elsevier Retail, 21 dec).

Dit zijn natuurlijk nieuwsberichten die iedereen kan verzinnen op zo’n maandagochtend. Hetzelfde geldt trouwens voor de nieuwsberichten na elke potentiële goede winkeldag die verregend is. Retailend Nederland treurt vervolgens bij de tegenvallende verkoopcijfers en zet niet snel daarna een sales actie op poten om van de voorraadrestanten af te komen. Veel leuker en verrassender zou het als je leest dat er juist een enorme ‘boost’ is geweest aan verkopen, online verkopen wel te verstaan. En zo lastig is dat helemaal niet. Want zo langzamerhand zijn de grotere retailketens in Nederland ook al wel online en gaan er wekelijks retailers online. Maar hoe goed speelt men in op het verwachte slechte weer? Weersverwachtingen zijn natuurlijk niet geheel betrouwbaar maar het biedt wel gelegenheid om op te anticiperen. Worden er extra online acties gehouden en wordt extra voorraad (die in de winkels zou blijven liggen) online beschikbaar gesteld? Is er een extra mailing met leuke aanbiedingen? Mijn advies is dat Retailers actief met het weer aan de slag gaan. ‘De regenweken: hoe meer regen hoe hoger de korting’, ’40 cm sneeuw, 40% korting’.

Een ander aspect is het belang van de leverancier. Voor hen is de zware sneeuwval of de verregende dag extra vervelend: niet alleen de omzet valt tegen via het retailkanaal maar zij hebben in het algemeen ook niet de middelen om de verkopen te stimuleren. Bovendien zijn zij voor online verkoop afhankelijk van een prominente plek in de online shop van de retailer. Dit brengt me bij het feit dat Producenten het online kanaal verder moeten ontwikkelen. ‘At the end’ gaat het er met name toch om dat er zo veel mogelijk omzet gegenereerd wordt. Als dat in samenwerking met de retailer is, prima, maar als dat niet gaat, zet dan vooral je eigen concurrerende online kanaal op. Het artikel dat recent in de Mag verschenen is gaat verder in op verschillende samenwerkingsvormen die Producenten en Retailers met elkaar kunnen opzetten. Veel leesplezier.

Recente reacties