The Connected Home

Magnus tas

Bij wie doe je straks je dagelijkse boodschappen?

De retail ziet veel kansen in Internet of Things (IoT); consumenten zullen in winkels beter bediend – en beïnvloed – worden met behulp van sensoren en andere slimmigheden. Bovendien maakt IoT maakt ook The Connected Home mogelijk, waarin je slimme koelkast automatisch nieuwe melk bestelt en waar je via Amazon’s Dash Button vanuit de WC je voorraad toiletrollen kunt laten aanvullen. Of je praat even tegen Google Home’s spraak-geactiveerde speaker AnyWare: “bestel nieuwe tandpasta voor me” Zo wordt ‘boodschappen doen’ een welhaast geautomatiseerd, no-efforts proces. Maar juist dat kan nadelig uitpakken voor retailers.

Gemak

Retailers hebben namelijk de afgelopen jaren flink geïnvesteerd in hun omnichannel customer journeys. The Connected Home zorgt ervoor dat er flinke delen van de customer journey kunnen worden overgeslagen. Toegegeven, toiletrollen, tandpasta en pakken melk zijn ‘commmodities’; enkel ‘dissatisfiers’ in de customer journey. Je wint er niet het hart van de consument mee en je kunt er alleen op teleurstellen als je de producten niet kunt leveren. Lekker makkelijk als je dit automatisch kan toesturen naar de consument, toch?

Maar hoe zit het met de rest van de boodschappen? Laten wij slimme technologie bepalen dat wij ’s middags boekweitpannenkoeken met blauwe bessen en ‘s avonds boerenkool met worst eten? Want ook dat is mogelijk met de juiste combinatie van sensoren, data en artificial intelligence. Op basis van de agenda van bewoners, het voedsel in koelkast en voorraadkast en een aantal in te stellen voorkeuren, zou dat al prima moeten kunnen. De vraag is: willen we dit ook?

Vertrouwen

Onderzoek van McKinsey wijst uit 2017 dat vertrouwen de grootste succesfactor is bij de acceptatie van in-home robotica door consumenten. De vraag is dus specifieker: wie vertrouwen wij voldoende om ook onze voedselconsumptie mee te automatiseren? Ik zie drie spelers die een grote kans maken om dat vertrouwen te winnen en te verzilveren.

  1. Supermarkten

Supermarkten genieten van oudsher al het vertrouwen van consumenten. Zeg nou zelf, bepalen de Bonuskaart en Allerhande niet wat een groot deel van Nederland deze week eet? Zijn supermarkten niet bij uitstek goed in het beïnvloeden en voorspellen van aankoopgedrag van consumenten in winkels? Waarom dan ook niet thuis? Tel daarbij op het reeds aanwezige fijnmazige netwerk van leveranciers en distributeurs en supermarkten zijn de aangewezen partij om voedselconsumptie mee te automatiseren. Of niet?

  1. Voedselgoeroes

Consumenten stellen namelijk steeds hogere eisen aan voeding en daarin worden supermarkten niet altijd vertrouwd. Voedselgoeroes als Rens Kroes en Jamie Oliver genieten enorm veel vertrouwen onder hun aanhangers. Slimme goeroes laten het dan ook niet bij kookprogramma’s en kookboeken. Jamie Oliver pakt met zijn samenwerking met HelloFresh al een grotere rol: samen bepalen zij wat hun abonnees die week gaan koken en bezorgen dat aan huis. Hoe groot is de stap om dat voor alle maaltijden en snacks te gaan doen, precies afgestemd op in te stellen eetgewoonten en informatie uit voorraadkasten?

  1. Health-trackers

Maar met wie weet nou het beste wat jij nodig hebt? Nee, ik bedoel niet je moeder. Je nieuwste smartphone of fitbit, natuurlijk. Deze wearables weten steeds accurater hoe het met je gaat. Slaapritme, hartslag, bloeddruk kunnen al gemeten worden. Binnenkort worden ook bloedwaarden zoals insuline en cholesterol makkelijk te monitoren. Een logische stap in deze Quantified Self ontwikkeling, is dat deze apparaten actief optreden als lijfarts. IJzertekort? Dan eet je vanavond een broodje biefstuk, “doctor’s orders”.

Wisselvallig

Hoe snel zou dit kunnen gaan? De verwachtingen lopen nogal uiteen: Accenture dacht in 2015 dat 67% van de Amerikaanse consumenten een connected-home device zou hebben. Forrester kwam in 2016 op 15% uit, PWC komt in 2017 weer op 42%. Deze wisselvallige voorspellingen worden mede-veroorzaakt door zorgen van consumenten over privacy en security.

Volgens het rapport van PWC is dat voor 17% van de Amerikaanse consumenten een reden om geen connected home device te willen kopen. Onder Britse consumenten heerst er meer scepsis: slechts 14% vindt dat de voordelen van zo’n device opwegen tegen de zorgen om hun privacy.

Het eerdergenoemde vertrouwen ontbreekt dus nog. En dat is niet onterecht, blijkt uit een studie van Cornell University uit 2015. Een kwart van de IoT devices bleek ‘lek’ te zijn. En wie wil nou dat zijn weekagenda, wonderdieet of zelfs gezondheidsgegevens op straat komen te liggen?

Investeren

Voor succesvolle acceptatie onder consumenten moet er waarschijnlijk een flink geïnvesteerd worden in security, naast de kosten voor de slimme techniek en gebruiksvriendelijke interfaces. Wie kan deze investeringen dragen? Wellicht is de schade voor de fitbits nog het meest te overzien omdat zij vanaf het begin rekening hebben gehouden met deze kwesties. Bovendien blijkt uit wereldwijd consumentenonderzoek van Accenture dat zij producenten van consumenten-hardware hun persoonlijke data het meest toevertrouwen.

Ik denk dat uiteindelijk een samenwerking van alle type spelers nodig om er echt een succes van te maken: het fijnmazige logistieke netwerk van de supermarkten, het vertrouwde gezicht van Jamie Oliver en de slimme en betrouwbare techniek van de fitbits. Kom maar op!

Laat een bericht achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *