Online food retail in beweging

picnic_supermarkt-magnus

De moderne consument weet voor bijna alle soorten producten de weg naar het internet te vinden. Voor voedingsmiddelen ligt dit anders, slechts 1,5 procent wordt via internet gekocht. Toch is het onrustig in online food retail. Waar een behoorlijk aantal food retailers bezorging van wekelijkse boodschappen al voor haar rekening nam, staan we momenteel aan de vooravond van veel meer vernieuwing.

Picnic spoedig van start

Picnic staat op het punt haar online supermarkt te openen. Dit is vernieuwend in de zin dat een webshop nu eens niet gekoppeld wordt aan een bestaand fysiek kanaal. Iets dat we nog niet eerder zagen. Het model moet concurrerend kunnen zijn met retailers die er een keten van eigen winkels, franchisenemers, afhaalpunten of zelfs pick-up-points op na houden. Logistiek gezien biedt een ‘pure player’ benadering zoals Picnic die kiest vast voordelen. Enkele kleine food retailers picken internetorders soms nog in hun eigen filialen of hebben een geïmproviseerd e-commerce magazijn. Efficiencyvoordelen door een slimme inrichting van magazijnen zijn ongetwijfeld makkelijker te realiseren door Picnic dan door een gevestigde retailer. Helemaal interessant is dat thuisbezorgen door Picnic gratis zal zijn en dat ze daar bovenop ook nog een laagste prijs garanderen. Gaat dit dan om een agressieve manier om marktaandeel te winnen à la Zalando of is dit een duurzaam model dat daadwerkelijk uit kan? De tijd zal het leren. Het springt in elk geval in op de wens van consumenten, die boodschappen liever thuis laten bezorgen dan ophalen bij een afhaalpunt.

De strijd om de bezorgboxen

Ook de strijd om bewuste, maatschappelijk betrokken consumenten is volop losgebarsten. Stond tot voor kort HelloFresh synoniem voor de verse boodschappenbox, nu hebben ook andere partijen als BeeBox, de Krat en zelfs Albert Heijn zich in de strijd gemengd. Idee is dat er op wekelijkse basis ingrediënten voor 3 à 4 maaltijden worden bezorgd. Uitermate prettig voor de immer drukke consument, maar minstens zo prettig voor de (web)winkelier vanuit logistiek oogpunt. Het voorbereiden van uitgaande leveringen van de bezorgboxen is immers een stuk minder complex dan -per consument- individuele pickroutes door speciaal ingerichte e-commerce magazijnen vol verswaren. Het betreft ineens massaproductie. Opgemerkt dient te worden dat voor leveranciers die zich laten voorstaan op biologische oorsprong en écht vers de inkomende logistiek ongetwijfeld wel complexer zal zijn. Zie maar eens tijdig de pastinaak en geitenkaas van wekelijks verschillende toeleveranciers tijdig in het distributiecentrum te krijgen.

Logistieke kijk op online food retail

Of het nu gaat om thuisbezorgen van online food retail bestellingen in het algemeen of de bezorgbox in het bijzonder, de ontwikkelingen zijn terug te voeren tot klassieke maar onderscheidende supply chain elementen: flexibiliteit, informatie en samenwerking. Juist de elementen die we vorig jaar in de expertgroep Supply Chain binnen het onderzoeksprogramma Shopping2020 al tegen kwamen.

Online food retail bestellingen en bezorging daarvan

Flexibiliteit: consumenten die online bestellen kiezen voor gemak en laten hun boodschappen het liefste bezorgen. Door flexibiliteit te bieden in bijvoorbeeld bezorgtijden/-vensters ten opzichte van concurrentie is verschil te maken.
Informatie: de juiste product- en voorraadinformatie online en ‘supply chain visibility’ tijdens levering zijn van groot belang. Van een simpel postpakketje is te zien waar het zich bevindt tijdens het bezorgproces, dus waarom voor boodschappen niet? Uiteraard is leverbetrouwbaarheid van de boodschappen belangrijker, maar bij afwijkingen van afspraken zullen consumenten een tijdige waarschuwing zeer waarderen.
Samenwerking: bij inkoop weten kleinere food retailers zich al verenigd binnen Superunie. Niets, behalve wellicht de mededingingsautoriteit, staat hen in de weg om ook in afhandeling en bezorging van online orders de handen ineen te slaan en schaalvoordelen te realiseren. Denk bijvoorbeeld aan gemeenschappelijke magazijnen en gecombineerde leveringen, om sneller en onder meer concurrerende voorwaarden producten aan te kunnen bieden.

Online bezorgbox bestellingen en bezorging daarvan

Flexibiliteit: een bezorgbox is meer een luxeproduct dan de wekelijkse boodschap. Derhalve is nog meer flexibiliteit rondom leveringen gewenst. Dezelfde gewenste flexibiliteit is te verwachten rondom samenstelling. ‘Customization’ van het standaard pakket (bv. koolhydraatarme producten) kan de onderscheidende factor ten opzichte van de concurrentie betekenen, maar vraagt ook van het logistieke vermogen van de organisatie.
Informatie: veel consumenten kiezen bewust voor een bezorgbox vanwege bijvoorbeeld het biologische karakter van de producten. Goede voorraad- en herkomstinformatie zal door deze consumenten zeer op prijs worden gesteld, maar verlangt zeker ook wat ‘informatie-organisatie’ van de retailer en goede samenwerking met haar ketenpartners.
Samenwerking: verkoopinformatie van de online food retailer is belangrijke input voor de toeleveranciers. Nieuwe initiatieven van bezorgboxen vragen om voorspellend vermogen, maar vooral ook aanpassingsvermogen. Het is aan de food retailer om ketenpartners tijdig te betrekken in ontwikkeling van verkoopcijfers, zodat zij optimaal kunnen inspelen.

Ook wij e-commerce consultants doen gewoon onze boodschappen. On- en offline. We zullen de aanstaande ontwikkelingen met veel interesse volgen.