Interview Accell: nieuwe business modellen voor Hollandse fietsenmerken

Hoe oer-Hollandse fietsmerken werken aan nieuwe business modellen

markkuper-015Accell is wellicht een onbekend bedrijf bij het grote publiek, maar iedereen kent de oer-H
ollandse fietsmerken zoals Batavus, Sparta en Loekie. We spraken Mark Kuper, marketing d
irector van Accell Nederland. Hoe past de fietsenfabrikant nieuwe technologieën toe? En welke nieuwe business modellen ziet hij ontstaan rondom ‘fietsen’?

We ontmoeten elkaar bij De Fietser, het gloednieuwe experience centre van Accell. Een voormalige fabriekshal in Ede, omgetoverd tot enorme showroom ‘slash’ testparcours voor fietsliefhebbers. Mark Kuper geeft ons een rondleiding door het rijksmonument. Terwijl achter ons de fietsers voorbij zoeven over het indoor parcours, legt Mark uit: “Het experience centre is een belangrijke stap om dichterbij consumenten te staan. Hier kunnen consumenten onze fietsen testen en op onze beurt kunnen wij nieuwe ideeën toetsen bij consumenten.”

Consumenten helpen

We lopen een kantoorruimte in om even rustig verder te praten: “We merken dat de consument zich totaal anders gedraagt dan pakweg tien jaar geleden. Toen kocht je een fiets bij je lokale fietsenhandel – punt. Nu oriënteren consumenten zich voornamelijk online en dan kom je de lokale fietsenmaker echt niet tegen. Je ziet daar al snel de fietsmerken zelf of de grote retailers die in SEA (search engine advertising, red.) investeren. Toch willen de meeste consumenten een fiets even zien en uitproberen voor aanschaf. Daarom hebben wij De Fietser opgezet: om consumenten optimaal te helpen bij hun keuze.”

En kun je hier ook je fiets kopen? “Nee! Veel consumenten vragen daar wel om, maar dan verwijzen we hen naar de lokale fietsspecialisten. Die kunnen zo’n fiets afmonteren en kunnen ook de nazorg en de servicebeurten bieden. Daar moeten wij helemaal niet aan beginnen.”

Concurrentie?

Toch sluit Mark niets uit: “In de toekomst willen we die transactie wellicht wel mogelijk maken. Daar wordt immers om gevraagd. Dan kunnen consumenten een fiets bij ons bestellen, maar levert de lokale fietsenhandelaar ze uit.”

Hoe reageert het dealernetwerk op het experience centre? “Veel dealers zijn bang dat wij hun rol willen overnemen. Toch is een grote groep heel enthousiast, die verwijzen klanten naar ons door. Zij kunnen immers niet alle modellen in hun winkel tonen, wij wel.”

Directe feedback

Hoe gaat Accell om met dit soort innovaties? “Soms pak je iets als een project aan, maar we experimenteren ook volgens het principe van MVP (minimum viable product, red.). Een voorbeeld: we dachten dat mensen de behoefte hadden om een fiets wat langer buiten te kunnen testen. Dus hebben we op de website de mogelijkheid geboden om een fiets voor een dagdeel te reserveren. Gewoon om te kijken of er animo was. Die was er onvoldoende, dus hoefden we ook niet alles daarvoor op te zetten. Goed om zo heel laagdrempelig iets te kunnen testen onder consumenten.”

Hoe is het om als fabrikantenmerk opeens contact te hebben met consumenten? “We leren er heel veel van! De mensen van productontwikkeling komen hier dan ook graag, om direct consumenten te ondervragen. Ook vragen we bezoekers om de NPS (Net Promotor Score, red.) voor De Fietser in te vullen. Daar scoren we gelukkig goed op: 61% beveelt ons aan anderen aan.”

Slimme fiets

En de fietsen zelf, valt daar wat aan te verbeteren en te innoveren? “Jazeker! Sparta gebruiken we als merk om mee te innoveren, om een markt mee open te breken. Dat doen we allang, denk maar aan onze eerste elektrische fiets. Nu zetten we in op Smart-bikes, elektrische fietsen die verbonden zijn met internet. Vorig jaar experimenteerden we met de eerste 250 E-bikes, vanaf maart dit jaar produceren we er alweer 10.000. Het kan dus snel gaan, dat ligt ook aan onze ervaring met elektrische fietsen. We zijn wel gewend om snel een nieuw product door te testen.”

Wat maakt een E-bike zo speciaal? “Je kunt hem volgen met een app, die we speciaal daarvoor ontwikkelden. Zo kun je verschillende alerts instellen. Bijvoorbeeld als ‘ie omgevallen is, maar ook of ‘ie verplaatst is of harder dan 50 km per uur rijdt – want dan is de kans groot dat ‘ie in een busje geladen is en gestolen is. Je kunt zelfs met een druk op de knop aangifte doen bij de politie.”

Nieuwe verdiensten

Mark vervolgt: “Voor consumenten belangrijke informatie, maar ook voor verzekeraars. Daarom kunnen we voor de Smart-bikes een aantrekkelijk voorstel doen: je betaalt een maandbedrag voor de connectiviteit van je E-bike, maar je krijgt ook korting op je verzekering. Dan kun je voor 6 euro per maand je fiets zowel volgen als verzekeren.”

Een nieuwe inkomstenbron, dus. Zijn er nog meer business modellen denkbaar, zoals een fiets leasen in plaats van kopen? “Jawel. Ik geloof echt dat bezit steeds minder belangrijk wordt. Dat zie je al bij autobezit, dat is voor de jongere generaties niet meer zo relevant. Er zijn nu 22 miljoen fietsen in Nederland, maar de volgende generatie ziet misschien meer in een abonnement voor het gebruik van een fiets.”

Pilot

Is Accell daar al actief mee bezig? “Het afgelopen jaar hebben we een pilot gedaan met 100 middelbare scholen met een bijzondere onderwijsvorm. Daar gaan kinderen van heinde en verre naartoe dus voor hen zou een E-bike een goed alternatief voor de bus zijn. We boden ouders van scholieren een combi van een bus- en fietsabonnement, niet duurder dan een busabonnement. Zo worden kinderen gestimuleerd om vaker de fiets te pakken. Een andere mooie bijkomstigheid is dat ouders hun kinderen via zo’n E-bike kunnen volgen.”

En de data die deze Smart-bikes opleveren, wat gaat Accell daarmee doen? “Vorig jaar hebben we dit al getest met de eerste 250 fietsen en daar kwamen interessante analyses uit. Hoe vaak laden ze op? Hoe lang is de gemiddelde afstand van een ritje? Interessante informatie, waarmee we in de toekomst consumenten actief kunnen benaderen. Denk aan tips voor het gebruik van de batterij, wanneer de volgende servicebeurt is, of de mogelijkheid voor een upgrade wanneer blijkt dat een andere fiets beter past bij het gebruik van deze consument. Waar we uiteindelijk naartoe willen is dat we op basis van opgebouwde intelligentie gericht kunnen communiceren, afhankelijk van waar de consument zich in de customer journey bevindt.”

Dichterbij consumenten

Dit kenmerkt de kentering die Accell, net als veel andere fabrikantenmerken, doormaakt. Verschuift de focus van dealer naar consument? “We willen dichterbij de klant staan, inderdaad. Dat doen we online, door onze sites verder te personaliseren. Maar ook via onze De Fietser app, waarmee we gebruikers via de beacons in dit pand kunnen volgen. Ik denk dat we op de fietsen in de hal QR-codes gaan aanbrengen om gerichte informatie of een gerichte aanbieding te communiceren. De techniek is er al, dus die gaan we zeker toepassen.”

Vorig jaar kwam Batavus in het nieuws omdat zij een hologram van een nieuw ontwerp fiets projecteerden in het experience centre. Hoe ziet Accell de inzet van dit soort technieken? “We kunnen tegenwoordig al veel sneller producten ontwikkelen dan voorheen, dankzij 3D printing. Dat versnelt de productie van test-frames, die we gebruiken om nieuwe ontwerpen te testen onder consumenten. Met een hologram kun je bijvoorbeeld om je model heen lopen en zo nog eerder in het proces verbeteringen maken.”

Kinderschoenen

Mark vervolgt: “De techniek gaat dus snel, maar het gebruik ervan staat overal nog in de kinderschoenen. Het is een kwestie van ontdekken en samen met anderen ontwikkelen. Neem de app voor de Smart-bikes, die bestond nog niet. Die hebben we met een externe partij ontwikkeld, we zijn daarbij echt samen opgetrokken. En nu bestaat er dus een fiets-app, waar wij op verder kunnen ontwikkelen en waarmee die partij ook weer verder kan. Zo komen we steeds een stap verder.”

En met deze woorden stappen wij De Fietser weer uit. Wat leuk om te ervaren hoe zo’n oer-Hollands merk zo gericht innoveert met nieuwe technologieën. Het kan dus wel!

Over Accell

Accell Group is een internationaal opererende fietsenfabrikant, met 25 merken actief in 70 landen. Nederland is een van de grootste markten, met de van oudsher sterke fietscultuur. De merken die actief zijn in Nederland, Batavus, Sparta, Koga, Loekie, Ghost en Van Nicholas, moeten consumenten bedienen van de eerste kinderfiets tot een elektrische mountainbike. In 2016 verkocht het bedrijf wereldwijd 1,5 miljoen fietsen en was de omzet meer dan 1 miljard euro.

 

Laat een bericht achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *