Alibaba’s e-commerce expansie naar het Westen

China begint gestaag een reële bedreiging te vormen voor de westerse e-commerce markt. Waar Amazon al jarenlang de westerse markt domineert, is er vanuit China de afgelopen tien jaar serieuze concurrentie bijgekomen. Op dit moment zijn het voornamelijk Chinese webshops zoals MiniInTheBox, DealExtreme en Chinavasion die al actief gebruikt worden in het Westen, maar de verwachting is dat deze balans snel zal omslaan in het voordeel van het Alibaba concern. Zo haalt Alibaba inmiddels al meer omzet binnen dan Amazon en eBay samen.

Alibaba’s dochter voor de internationale markt, AliExpress, heeft sinds zijn oprichting een enorme groei doorgemaakt. AliExpress is de internationale B2C website van Alibaba, waar Chinese bedrijven hun waar aan kunnen bieden aan klanten die zich in het Westen bevinden. Analisten verwachten dat deze internationale expansie Alibaba op korte termijn zal helpen haar marktaandeel flink te laten toenemen.

Alibaba’s CFO Joe Tsai is in een interview met Forbes dieper ingegaan op de vraag hoe Alibaba zich op de westerse markt wil begeven. Volgens Tsai is het antwoord dat de vele Chinezen die in het Westen wonen sites zoals AliExpress populair zullen gaan maken in hun omgeving. Hij haalt hierbij het voorbeeld van Facebook aan, dat via mond op mond reclame groot is geworden. Jack Ma, oprichter van Alibaba, bevestigt het beeld dat Tsai schetst. Al in 1999 suggereerde Ma dat hij met Alibaba naar de VS wilde, door te stellen dat de ‘echte’ competitie zich niet in China bevond maar in Silicon Valley. Tijdens een persconferentie in Hong Kong in aanloop naar de beursgang van Alibaba in 2014 liet Ma in bijzonder duidelijke taal weten dat de westerse markt hét doel is van Alibaba. Zo zei Ma dat het de bedoeling is van Alibaba om na de beursgang op een agressieve wijze uit te breiden naar Europese en Amerikaanse markten.

Volgens Jack Ma zal de uitbreiding worden gerealiseerd door AliExpress als eerste te laten concentreren op de Braziliaanse en Russische markten. Deze focus past in een bredere groeistrategie, waarin deze landen een gateway moeten vormen naar de westerse markt in de VS en Europa.

Met name de huidige situatie op de Braziliaanse markt laat zeer helder zien wat de impact is die Alibaba de komende jaren waarschijnlijk in het Westen zal hebben. Vier jaar na de introductie van AliExpress is Alibaba nu in Brazilië de derde speler qua e-commerce omzet, na Amazon en eBay. De cijfers van AliExpress zijn indrukwekkend:

  • Waar gedurende de zomer van 2014 AliExpress in Brazilië al drie keer zoveel bezoekers trok als eBay, is dit verschil in januari 2015 opgelopen tot bijna acht keer zoveel. AliExpress trok in januari 2015 bijna 90 miljoen;
  • Bezoeken uit voornamelijk Brazilië en Rusland hebben ertoe geleid dat het wereldwijde verkeer bij AliExpress de afgelopen twee jaar explosief is gegroeid met meer dan 1200 procent, waarbij verreweg de grootste groei de afgelopen maanden optrad;

Alibaba

  • De Braziliaanse groei zorgt ook op internationaal vlak voor indrukwekkende cijfers: met 663 miljoen wereldwijde hits in januari 2015 komt AliExpress bijzonder dichtbij eBay, dat in januari 2015 in totaal 704 miljoen wereldwijde hits;
  • Van Q3 2013 tot Q3 2014 is de omzet van AliExpress verdubbeld tot 68 miljoen dollar. Dit is voornamelijk te danken aan de Braziliaanse en Russische markt;
  • Op dit moment haalt AliExpress in Brazilië van alle e-commerce websites al de meeste orders binnen, elf miljoen tussen juli en september 2014.

Bij het veroveren van de Braziliaanse markt zoekt Alibaba samenwerking met lokale partners, waaronder postbedrijf Correios, om alle hobbels in service en levertijd uit te effenen. Bovendien biedt deze samenwerking Braziliaanse producenten de mogelijkheid om gemakkelijk hun producten af te zetten op de Chinese markt. Dit kan via twee platformen van Alibaba: Tmall.com, Alibaba’s B2C platform dat zich puur richt op de Chinese markt, en Alibaba.com, het wereldwijde B2B platform van Alibaba.

Ook in Rusland timmert Alibaba flink aan de weg. Het afgelopen jaar is ook AliExpress in Rusland de grootste e-commerce site geworden met ruim 70 miljoen bezoekers per maand. De gemiddelde orderwaarde is in Rusland met 25 dollar per order wat lager dan in Brazilië, maar het aantal verkopen dat op dit moment in Rusland plaatsvindt op AliExpress is hoger dan de VS en het VK samen.

Buiten Brazilië en Rusland is in sommige westerse landen de opmars van Alibaba al terug te zien in de cijfers. In Europa zien we dat AliExpress aan populariteit wint in Turkije en Spanje, maar ook in de VS laat AliExpress een groei in verkeer zien. Omzetcijfers zijn in Nederland niet bekend, maar AliExpress blijkt in Nederland al de derde positie te hebben van meest populaire shopping websites, na Marktplaats en Bol.com! Daarmee laat AliExpress in Nederland eBay, Zalando en Wehkamp qua hits achter zich.

Het is de vraag hoe snel deze beoogde uitbreiding van Alibaba in het Westen daadwerkelijk zal plaatsvinden, en of het inderdaad zal lukken om de bestaande spelers te slim af te zijn. Het lijkt onvermijdelijk: ook in Nederland zullen we meer van Alibaba gaan horen.

Uit onderzoek dat in 2014 is uitgevoerd door GfK voor Shopping2020, blijkt dat zo’n 30 procent van de Shopping2020 experts verwacht dat Alibaba een negatieve invloed zal zijn voor hun bedrijf. Verwacht u dat uw bedrijf de komende jaren hinder zal ondervinden van Alibaba’s opmars in het Westen? En merkt u nu al de gevolgen van de kleinere Chinese webshops als LightInTheBox?

Dit artikel verscheen eerder ook op Emerce.