“Tijdschriften worden digitaal”

“Tijdschriften worden digitaal” was een kop op nu.nl die mijn aandacht trok. Vijf grote Amerikaanse uitgevers zijn mogelijkheden aan het ontwikkelen om magazines aan te bieden op mobiele systemen. Via een webshop wordt het mogelijk om uit een breed scala van titels te kiezen.
Is dit een bedreiging voor de traditionele uitgever of juist een kans?

Tot voor kort zou ik niet direct geloven dat dit initiatief een grote kans van slagen zou hebben. De enige manier om hier een succes van te maken is als een succesvol bedrijf zich hier mee bemoeid. Het lijkt er sterk op dat Apple binnen kort op de markt komt met een e-book reader die speciaal is bedoeld om tijdschriften te lezen. Het gaat niet om zogenaamd digitaal papier, maar een full-color tablet:


Bovenstaand voorbeeld is niet het product van Apple, dat wordt angstvallig geheim gehouden (lees ook hier).

Wat verandert voor de consument
Het product kan alleen een succes worden als het voor een schappelijke prijs aangeboden gaat worden. Ik denk dat het tablet met grote korting of zelfs gratis aangeboden zal worden bij 1 of 2 jarige abonnementen op één of meerdere titels. Bij verlenging van het abonnement kan de consument kiezen voor korting, of een nieuwe versie van het tablet (het model zoals gebruikt wordt bij mobiele en internet abonnementen).
De consument ontvangt de content elke week of maand draadloos op het tablet. Naast de “vaste” content in het blad, zijn er ook links naar additionele content die belangrijk is voor de consument. Daarnaast zal er een applicatie komen waarmee de consument het magazine op zijn of haar mobiele telefoon kan lezen.

Wat verandert voor de uitgever
Ik denk dat een uitgever het magazine nog steeds op een min of meer traditionele manier zal maken. Alleen zal een deel van het beeld vervangen worden door bewegend beeld. Ook zal de functie van de vormgever iets anders ingevuld worden. De vormgever moet digitaal en gevoel ontwikkelen voor het gebruik van stilstaand en bewegend beeld. Ook zal de vormgever er rekening mee moeten houden dat het magazine niet alleen op het tabled gelezen gaat worden, maar ook op bijvoorbeeld mobiele telefoons. Daarnaast zullen er links worden toegevoegd naar additionele content voor de consument. Indien de regelgeving het toe laat kan het interesant zijn om bij te houden naar welke links een bepaalde consument door klikt.
Ook op het gebied van advertising bied dit nieuwe kansen. Naast stilstaande beelden kan er ook met bewegende beelden geadverteerd worden en natuurlijk ook time-driven. Hier mee bedoel ik dat als je ’s ochtends het magazine leest je bijvoorbeeld advertenties ziet over ontbijtproducten en ’s avonds over bier.
Bij traditionele print is de prijs bepaald op basis van de plek in het blad (in het algemeen geld, hoe verder naar achteren hoe goedkoper) en de grootte. Hier komen nog drie dimensies bij namelijk stilstaand of bewegend, het tijdstip en de penetratiegraad. Ook kan ik mij voorstellen dat een adverteerder een advertentie (stilstaand of bewegend) in alle maten die in het blad voor komen aanlevert en aangeeft dat deze op een bepaald tijdstip (een bepaald blok) gepubliceerd wordt. Iedereen die het blad leest ziet op dat moment dezelfde advertentie.

Natuurlijk is dit in de toekomst kijken, maar geeft wel aan dat er genoeg innovatie mogelijk is. Ik ben er zeker van dat het digitale tijdschrift er komt en vermoedelijk sneller dan we verwachten. Als je alleen al in Nederland kijkt hoe snel en geruisloos de diskman in het straatbeeld is vervangen door de ipod kan ook dit heel snel gaan. Dat dit gaat leiden tot nieuwe advertentiemogelijkheden weet ik ook zeker.
Dit zou wel eens de redding kunnen worden van de gedrukte media die op deze manier een nieuw segment lezers en adverteerders aan zich kunnen binden.

Recente reacties
  1. Magiel