Retail in de elektronica

Retail in de elektronica

In de FEM van 9 september stond een artikel over de keuze die elektronicadetaillisten moeten maken: De keuze tussen de laagste prijs of service. Er wordt ingegaan op de vraag hoe bedrijven zich kunnen blijven onderscheiden en kunnen blijven groeien in de markt.

In dit artikel wordt besproken dat MediaMarkt met name kiest voor scherpe aanbiedingen en de laagsteprijsgarantie. Het bedrijf It’s kiest juist voor service om zich te onderscheiden. Hierbij kan bijvoorbeeld worden gedacht aan het thuis bezorgen van de in de winkel gekochte koelkast. BBC claimt dat ze in beiden kan voorzien: dus zowel sterk in prijs als in service.

Wat gaat dit in de toekomst betekenen voor de retailers in de elektronica? Ze hebben vrijwel allemaal forse groeiplannen en er wordt dan ook gemeld dat consolidatie in de lijn der verwachting ligt.

Interessanter is het wellicht om over de consequenties van de keuzen na te denken.

Want kan een speler die kiest voor de laagste prijs op termijn wel concurreren met de verkopen via internet of gaat dat elkaar juist versterken? Hierbij kan bijvoorbeeld worden gedacht aan kopen via internet en ophalen bij het filiaal.

Want betekent onderscheid op service alleen onderscheid op basis van extra diensten van de retailer. Of betekent extra service in de toekomst ook dat er producten worden geboden bij een ‘service gerichte retailer’ die meer of andere features hebben dan bij de ‘meer op prijs gerichte retailer’. Hier kan bijvoorbeeld worden gedacht aan het vooraf installeren van software op allerlei producten in plaats van dit door de consument via internet te laten doen. Of bijvoorbeeld het standaard leveren van een mooie cameratas bij een camera.

Want gaan de retailers in de slag om zich te onderscheiden wellicht nog een stap verder en worden er in de toekomst steeds meer ‘retailer specifieke’ producten gemaakt. Een voorbeeld kan een lijn van speciaal voor de retailer gemaakte producten zijn, waarbij de naam van de retailer als toevoeging op de merknaam van de fabrikant geldt. Analoog aan de supermarkten is zelfs een eventuele opkomst van huismerken denkbaar voor de elektronicaretailers.

Want is een keuze tussen prijs en service wel mogelijk of dienen op termijn alle bedrijven prima te scoren op beide fronten. In de supermarkten is deze trend natuurlijk al langer gaande (denk bijvoorbeeld aan Jumbo).

Duidelijk is in ieder geval dat de gemaakte keuzen vragen om continue evaluatie en vernieuwing!

Recente reacties
  1. Stephan Bon