Interview Rockstart: breekt Artificial Intelligence door?

rutger van waveren

Magnus alumnus Rutger van Waveren is programma-directeur bij Rockstart, een Amsterdamse broedplaats voor innovatieve startups uit de hele wereld. Een mooie plek om de nieuwste innovaties te spotten. We ontmoeten hem in het Rockstart gebouw en vragen hem naar de kansrijke innovaties en startups.

Hoe ben je bij Rockstart terecht gekomen?

“Voor ik hier startte, heb ik tien jaar lang digitale producten gebouwd, zowel bij grote bedrijven als bij startups. Zo was ik bij mediabedrijf Sanoma betrokken bij het opzetten van Zie.nl (een videoplatform, red.), maar ook bij de Amsterdamse startup Silk (een website waarop je data kunt visualiseren, red.). De laatste was Questionmark, een startup die onafhankelijk onderzoek doet naar duurzaamheid van consumentenproducten.” 

En toen Rockstart?

“Ja, na tien jaar in het veld wilde ik graag mijn ervaring gebruiken om andere startups te helpen. Rockstart past erg goed bij mij; hier overheerst een down-to-earth houding. Er wordt met een optimistische, maar ook realistische blik naar beginnende bedrijven gekeken.”

Dat klinkt niet zo romantisch?

“Nee, maar dat is het vaak in praktijk ook niet. Er hangt een zweem van mystiek rond startups, maar een bedrijf opzetten is niet altijd leuk en het gaat in de meeste gevallen mis. Natuurlijk geloven we hier sterk in onze startups, maar wel op een realistische manier.” 

Hoe kijkt Rockstart dan naar startups?

“Rockstart richt zich op lange-termijn groei, op de mensen achter de startup en op grotere thema’s als gezondheid en energie. We kijken scherp naar industrieën waarvan we verwachten dat startups grote impact kunnen hebben. Industrieën die nog niet doordrongen zijn van innovatie en waar we direct economische kansen zien. Als dit allemaal samenkomt, wordt het interessant voor Rockstart en gaan we ervoor.”

Als startup accelerator zit je dicht op innovaties. Hoe kijk jij aan tegen Industry 4.0, ook wel de vierde industriële revolutie genoemd?

“Lange tijd werd technologische innovatie gedomineerd door Moore’s Law, wat inhoudt dat computers elke 18 maanden twee keer zo snel werden. Nu lopen we tegen fysieke limieten aan: een chip kan op een gegeven moment niet meer kleiner en sneller worden. Maar een andere factor, namelijk de kosten van rekenkracht, gaat snel naar beneden. Rekenkracht per euro gaat dus nog steeds omhoog. Bovendien zijn chips en sensoren tegenwoordig online, wat betekent dat we overal goedkope krachtige online rekenkracht gaan zien, een prachtig platform voor innovaties.”

Wat voor innovaties dan?

“We zien bijvoorbeeld ontwikkelingen in Artificial Intelligence (AI) sneller gaan de afgelopen jaren. AI bestaat al sinds de jaren vijftig. Het ontwikkelde zich in golven, kwam lange tijd niet echt van de grond. Nu de rekenkracht op grote schaal en tegen lage kosten beschikbaar is, er meer data beschikbaar is én Machine Learning algoritmes beter worden, gaat het heel snel.”

Machine Learning, wat is dat eigenlijk?

“Vroeger was software altijd gebaseerd op regels en leerde een computer iets herkennen omdat het aan bepaalde regels voldeed. Bijvoorbeeld: iets is een kat als het aan bepaalde regels voldoet. Het heeft een lange staart, het heeft lange snorharen, het heeft spitse oren enzovoort. Nu geef je een computer 10.000 foto’s van een kat (met label: kat) en 10.000 foto’s van zaken die op een kat lijken (met label: geen kat) en leert de computer dat zelf. Dat is fundamenteel anders. Dit biedt heel veel mogelijkheden.”

Kun je een voorbeeld noemen?

“Online supermarkt Picnic heeft bijvoorbeeld hun systeem geleerd te herkennen hoe lang groente en fruit nog houdbaar is. De algoritmes hebben eerst meegekeken met experts die houdbaarheid inschatten, waarna de computer het langzaam heeft overgenomen. Met enorm goede resultaten. Binnenkomend groente en fruit gaat langs een camera waarna onmiddellijk een inschatting wordt gemaakt van de houdbaarheid. Maar je zou op deze manier ook op afstand, bijvoorbeeld via een drone, inspecties aan bouwwerken kunnen doen. Ziet een gebouw er nog uit als het zou horen? Of inspecties van landbouwgrond voor boeren. Noem maar op.”

Zien jullie dit soort innovaties ook terug onder de aanmeldingen van startups?

“Jazeker, bedrijven maken meer gebruik van data en dus is er meer behoefte aan technieken die data kunnen verwerken en interpreteren. Hier spelen veel van onze startups up in. Vorig jaar deed HealthyRoad mee, een team dat software schreef om gezichten in een auto te analyseren. Je kunt ermee zien wie er in de auto zit, of diegene afgeleid is, op een telefoon kijkt en in welk humeur diegene is. Deze combinatie van techniek en het kunnen interpreteren van de data is een goed voorbeeld van wat er tegenwoordig kan met AI.”

Selecteren jullie de startups ook op het gebruik van AI?

“Nee. We kijken vooral naar het team, niet alleen naar de software die zij ontwikkelen of de technologie die zij gebruiken. Het gebruik van AI, blockchain en sensoren is alweer standaard technologie geworden. Het team zelf maakt het verschil: bestaat het uit mensen met de intelligentie en de capaciteiten om technologie om te zetten in slimme oplossingen? Is dit een team dat een bedrijf gaat opzetten, de markt begrijpt en een product kan bouwen? Daar selecteren we op.”

En kunnen alleen startups dit? Of maken gevestigde bedrijven nog een kans?

“Heel simpel gezegd moeten startups sneller kunnen distribueren dan grote bedrijven kunnen innoveren. En andersom. Grote bedrijven hebben zeker de middelen om grote innovaties voort te brengen. Het nadeel is dat ze groter zijn en meer te verliezen hebben, waardoor ze minder wendbaar zijn.”

Is daar een oplossing voor?

“Sommige grote bedrijven lukt het, maar veel ook niet. Ik geloof in samenwerking tussen corporates en startups. Zolang zij beiden open durven te zijn en kennis durven te delen, kunnen ze elkaar versterken. Dit zien we ook bij Rockstart: hier kunnen corporates partners zijn van een startup in de vorm van klant of investeerder. Zo zijn ze onderdeel in een ecosysteem van innovatie.”

Over Rockstart

Rockstart is een startup accelerator. Het investeert jaarlijks in 30 startups in drie programma’s (Web & Mobile, Smart Energy en Digital Health) en helpt deze met financiering, coaching en toegang tot faciliteiten en events. Rockstart helpt zo startups sneller groeien in de eerste 1.000 dagen van hun bestaan. Het bestaat sinds 2012 en heeft nu in meer dan 120 startups geïnvesteerd.

Laat een bericht achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *