Cycleswap, over hoe tijdelijk van fiets wisselen ‘disruptive’ kan zijn

digital transformation

We spraken net met een aantal collega’s over de ‘disruptive age’: het grote aantal kleine startups dat het de gevestigde orde aardig lastig maakt. Waar zij snel gaan, lijkt het voor grote corporate organisaties steeds lastiger te worden hun ‘digitale transformatie’ vorm te geven. Ze zijn nu nog groot. Ze hebben nog een flinke set aan klanten én de ruimte om te investeren, maar onbeperkt de tijd voor deze noodzakelijke aanpassingen hebben ze allerminst.

logo_duolingoDuolingo wordt door een aantal van ons gebruikt om enkele vreemde talen op z’n minst op vakantieniveau te krijgen. Waar we voorheen een betaalde talencursus zouden hebben gevolgd, zitten we nu ’s avonds met tablet of smartphone op de bank om ons exotische vocabulaire gratis uit te breiden. Het kost hoogstens wat vrije tijd, want geld verdienen doet Duolingo door teksten voor commerciële organisaties te laten vertalen door haar eigen community van studenten en native speakers. Het mes snijdt letterlijk aan twee kanten.

logo_airbnbMenigeen heeft tijdens vakanties al de overstap gemaakt van de saaie hotelketens naar authentieke appartementen die te huren zijn via Airbnb. En bij aankomst is er nooit meer gedoe met taxichauffers die opeens geen Engels blijken te spreken als hun meter het niet doet. Via de Uber-app betalen we immers nooit meer teveel.

logo_spotify

Toen wij zestien werden haalden we de laatste top-40 CD-singles nog bij de platenzaak in het winkelcentrum of stonden we te twijfelen over de film van keuze in de plaatselijke videotheek. Tegenwoordig ondenkbaar, want onze toegang tot media is dankzij Spotify en Netflix uitgebreider, misschien wel onbeperkter dan ooit en waar ook ter wereld te benaderen.

Zomaar wat voorbeelden van hoe ‘disruptors’ sectoren als onderwijs, vakantie, vervoer, muziek en film op hun kop hebben gezet.

logo_cycleswapHet houdt hier zeker niet op. Op de radio hoor ik David Schogt, medeoprichter van Cycleswap. De deeleconomie is ‘hot’. Geheel in lijn daarmee is het via dit nieuwe platform mogelijk je eigen fiets te huur aan te bieden. Het verfrissende idee richt zich voorlopig alleen op Amsterdam, maar heeft direct de aandacht getrokken van andere studentensteden als Londen, Parijs en Berlijn.

Via een fietsenwinkel een fiets huren kost toch snel 10 tot 15 euro per dag, via Cycleswap is gemiddelde prijs een euro of 6. Dat je voor hetzelfde bedrag een fiets -van twijfelachtig allooi – kunt kopen in onze hoofdstad doet niets af aan de originaliteit van deze nieuwste startup.

Directe concurrentie voor fietsenwinkels, verhuurders en hotels in de grotere steden denk ik direct. Wat kan de gevestigde orde hier tegenover stellen?