Nederlandse logistiek moet flink op de schop

Voorblad Shopping2020 rapport

Flexibiliteit, informatie en samenwerking worden essentieel in 2020. De logistieke keten zal als gevolg van onder andere de toenemende online consumentenbestedingen tot aan 2020 continu blijven veranderen. Nederlandse bedrijven moeten zich rap op de snel veranderende competitieve wereld voorbereiden. Internationals als Amazon en Google hebben nu al een voorsprong in de logistiek. Dat concluderen de supply chain experts van Shopping2020, waarvan Eurogroup Consulting de voorzitter is.

De expertgroep Supply Chain maakt deel uit van het onderzoeksprogramma Shopping2020, waaraan zestien brancheorganisaties deelnemen. Shopping2020 heeft als doel een toekomstvisie te creëren over hoe de consument in 2020 shopt. De expertgroep Supply Chain deed onderzoek naar de vraag welke logistieke competenties Nederlandse bedrijven moeten ontwikkelen om voor zichzelf een goede positie te kunnen verwerven in de off- en online retailmarkt in 2020. Frits van den Bos, Innovation Manager GS1 Nederland en gastheer van de expertgroep Supply Chain, licht toe: ‘Specifieke capaciteiten rondom flexibiliteit, informatie en samenwerking worden essentieel om te kunnen overleven en te kunnen concurreren in de supply chain van 2020. Ook het implementeren van standaarden om steeds meer informatie efficiënt met een toenemend aantal partners te kunnen uitwisselen wordt steeds belangrijker.’

De Nederlandse online consumentenbestedingen groeien in 2020 naar verwachting tot 33,2 miljard euro. Deze omzetverdubbeling ten opzichte van 2012 vraagt een aanpassing in de logistiek, stelt de expertgroep. Nederlandse bedrijven moeten zich daarom rap aanpassen in een snel veranderende competitieve wereld, waarin partijen als Amazon en Google nu al een voorsprong hebben. ‘Ze moeten nadenken welke rol zij willen vervullen in het nieuwe retaillandschap. Als 1-uurslevering de nieuwe standaard wordt, betekent dit dat de opslag of het vervaardigen van producten in de buurt van de consument zal gaan plaatsvinden’, aldus Axel Groothuis, Partner Eurogroup Consulting en voorzitter van de expertgroep Supply Chain.

Invloed trends op de Nederlandse logistiek

Volgens de supply chain experts zijn er vier trends die van invloed zijn op de supply chain in 2020. De eerste trend is de veeleisende consument die in toenemende mate 24/7 beschikbaarheid wil van goederen en informatie. Hij wil zelf bepalen wanneer goederen worden geleverd en ze terugsturen als het niet bevalt. De tweede trend, voortschrijding van moderne technologieën, zorgt voor nieuwe verwachtingen van de consument ten aanzien van producten, beschikbaarheid, informatie en diensten en heeft ook direct invloed op de supply chain. De derde trend is dat EU-regelgeving verschuift in de richting van sterkere rechten voor consumenten, wat extra uitdagingen voor de supply chain met zich meebrengt. Tot slot heeft de groei van e-commerce invloed op de verduurzaming van de samenleving en daarmee op een groenere supply chain.

Download het volledige rapport, inclusief 25 aanbevelingen hier.