Local for local supply chains en ecommerce gaan hand in hand

local

Met het cross border gaan van veel ecommerce retail bedrijven, lijken de supply chains alleen maar langer en complexer te worden. Kleren die gemaakt worden in Azië, verscheept worden naar een DC in Amerika, en vandaaruit weer over de hele wereld (misschien zelfs wel dichtbij de maaklokatie in Azië) vervoerd worden.

Je zou kunnen redeneren dat er vanzelf grenzen worden gesteld aan de cross border efulfillment operaties, immers als de transportkosten te hoog zijn, is het efficiënter om dichtbij huis te shoppen. De transportkosten zijn natuurlijk weer afhankelijk van de snelheid (zeevracht of per vliegtuig) en volume en gewicht van de te verschepen goederen.

De tegengestelde beweging (meer lokaal) wordt veroorzaakt door de toegenomen aandacht voor duurzaamheid: waarom sperziebonen uit Kenia aanvoeren, als we ook lokale producten kunnen gebruiken, met een vele malen kleinere ecologische footprint?

Er is de laatste jaren duidelijk sprake van een toegenomen bewustzijn van de consument om duurzamer te leven en meer de menselijke maat te hanteren: liever een persoon van een IT helpdesk dichtbij dan anonieme ondersteuning vanuit India, ook al is dat misschien iets duurder en liever een kromme smaakvolle komkommer van de boer in de buurt dan een genetisch gemanipuleerde kaarsrechte uit de kweekfabriek.

Succesfactoren voor de lokale supply chains zijn: duurzaamheid, kwaliteit, beschikbaarheid en snelheid:

  • Beschikbaarheid: middels ecommerce kan heel transparant gemaakt worden wat waar beschikbaar is: dit geldt voor voedselproducten, maar ook bijvoorbeeld voor kleding;
  • Duurzaamheid: het verminderen van de ecologische footprint en meer aandacht voor de langere termijn;
  • Kwaliteit: met de beweging naar meer lokaal en duurzaam, hangt ook de vraag naar goede kwaliteit samen.
  • Snelheid: lokale producten hebben de kortste weg naar de consument af te leggen en met een goede ecommerce operatie zijn er voldoende snelle wegen naar de consument (afhalen op de markt, thuisbezorgen, etc..)

Wij zien de trend naar meer lokale supply chains doorzetten de komende jaren en zien ecommerce als een belangrijke enabler van deze trend.