Living the disruptive age; Airbnb

Airbnb logo

Airbnb is succesvol en zolang mensen reizen zal dat ook zo blijven. Het is niet voor niets dat de waarde van deze onderneming inmiddels is gestegen tot ruim 10 miljard dollar. Waarom het zo succesvol is? Dat is volgens mij erg simpel en ik spreek daarbij uit eigen ervaring. Het voldoet aan de vraag van de huidige consument. De service die het biedt is gemakkelijk voor zowel huurder als verhuurder. Het is gepersonaliseerd, biedt een veel betere prijs-/kwaliteitverhouding dan alternatieven én zorgt voor een unieke klantbeleving. Precies de thema’s waar veel bedrijven op dit moment mee worstelen in hun proces richting digitale transformatie, maar voor Airbnb totaal vanzelfsprekend.

Gemakkelijk, snel, een betere prijs én persoonlijk

Met een paar muisAirBnB Amsterdamklikken stond de advertentiepagina van mijn zolderkamer al online. Ik schoot wat foto’s, typte een korte tekst, vulde beschikbaarheid en stelde prijzen in en was direct klaar om te verhuren. Het meeste werk zat nog in de voorbereiding; alles moest natuurlijk schoon en opgeruimd op de foto staan. Binnen 10 minuten had ik al mijn eerste aanvraag ontvangen en na de eerste dag stond ik bovenaan in alle zoekresultaten binnen Amsterdam. Binnen een week was ik voor 80% volgeboekt voor de periode van april tot en met juni. Een overweldigend resultaat. Het gemak en de snelheid is voor zowel huurder als verhuurder ongelofelijk.

Als actieve verhuurder kwam ik er snel achter dat ik ook kon “spelen” met prijzen. Via het platform kan je prijzen per dag bepalen, speciale weekendtarieven instellen, schoonmaakkosten rekenen en extra geld vragen voor meer iedere persoon meer. Je krijgt zelfs tips over populaire (feest)dagen zodat je daarop je prijs kan aanpassen. Ergens voelde ik mij bezwaard om veel geld te vragen voor een overnachting in een kleine zolderkamer, maar uiteindelijk is de markt hierin bepalend. Het feit dat huurders de weg naar mijn huis weten te vinden betekent vooral dat het andere hotels of accommodaties in de hoofdstad veel hogere prijzen rekenen. Sommige hostels in de stad verhuren zelfs een bed op een slaapzaal voor niet minder dan 50 euro.  Dan is een eigen zolderkamer in zo’n gedeeld appartement uiteraard een veel interessantere optie.

Reviews AirBnB Amsterdam2Veel gasten hebben behoefte aan persoonlijk advies heb ik gemerkt. Bij de kennismaking maak ik vaak een praatje of teken ik routes voor ze uit op een plattegrond van de stad. Iedere keer is de route uniek en volledig afgestemd op wensen van gasten. Ik merk dat dit wordt gewaardeerd. Waar je vroeger normaal gesproken alleen maar op de meest toeristische plekjes kwam krijgt reizen via Airbnb een totaal andere dimensie met een meer persoonlijke klantbeleving tot gevolg.

Unieke beleving en contacten

Het eerste contact FullSizeRenderwordt gelegd via de app of website. Na acceptatie kan je met elkaar mailen of sms’en. Dit gebeurt vaak tot vlak voor aankomst waarin je bijvoorbeeld exacte tijd van aankomst en andere afspraken afstemt. Dit wordt door de meeste gasten als zeer waardevol beschouwd. Los van het “zakelijke” contact is er ook het sociale aspect. Dit geeft een andere beleving dan wanneer je ergens in een anonieme hotelkamer zit en de mensen die je spreekt alleen de receptioniste of de ober zijn.

Voor mij als verhuurder is het ook een hele beleving. Zo kwam ik onlangs thuis en stond mijn verwarming op 29 graden. De gast in kwestie was verdwaald en had een uur door de regen gefietst. Mijn Oekraïense gasten hadden alle glazen en kommen rechtop in de vaatwasser gedaan en aangezet. Ook moest ik een spoedoperatie aan mijn CV uitvoeren omdat mijn gasten klaagden over de kou. Uiteindelijk heb ik ze een nacht terugbetaald. Het sms’je “We paid for the heater but are freezing our balls off’ deed het hem. Op dit moment ben ik nog in een geschil verwikkeld met een Italiaanse huurder over verblijf van een extra persoon, hetgeen niet vooraf was geboekt.

Mijn leukste herinnering had ik met een jongen uit Maleisië die samen met zijn ouders op reis was door Europa. Nadat ik ze had ontvangen en de jongen wegwijs had gemaakt in Amsterdam begon hij door de woonkamer te dansen. Toen ik vroeg wat er aan de hand was antwoorde hij: “I always dance at home, it’s amazing. I am here in Amsterdam!”