Internet of Things: 3 concrete toepassingen en hun disruptieve effecten

Internet of Things, ofwel IoT, een belangrijke nieuwe ontwikkeling die door veel consultancybureaus van veel modellen wordt voorzien. Maar hoe zou het leven met IoT er echt uitzien? En welke rol spelen welke bedrijven dan nog? Wij tekenden het uit in drie concrete voorbeelden:

 

Internet of Shoes. internet-of-shoesNa 1.000 km is het tijd voor nieuw paar, weten mijn Nike-schoenen. Via mijn mobiel worden vanzelf nieuwe schoenen besteld. Natuurlijk komen die niet meer gewoon uit de schoenenfabriek. Nee, de schoenen rollen uit het dichtstbijzijnde 3D-print-punt Duoprint. De grondstoffen komen van DSM, die via sensoren op de 3D-printer weet dat Duoprint nieuwe toevoer nodig heeft. Het ontwerp bestel je via een soort Spotify met schoenontwerpen. Wie verdient er straks nog aan deze nieuwe schoenen? Nike? Of krijg ik ze gratis als ik Nike toegang geef tot mijn persoonlijke gegevens?

Internet of Cows.internet-of-cows Een boerenbedrijf is al in grote mate een high-tech onderneming, maar met Internet of Things kun je dit een stap verder brengen. Wat als de akkers sensoren bevatten die voedingsstoffen, vochtgehalte en weer kennen? En als dan een driverless tractor komt o
ogsten? Ook de koeien worden slim: via een fitbit wordt de koe in de gaten gehouden. Is het tijd om te melken? Is de koe nog fit? De koeien samen vormen samen een netwerk, waarmee het boerenbedrijf ook andere diensten kan bieden. Gratis WIFI op weilanden? Koeien als patrouillewacht?

Internet of Food.internet-of-food Inspiratie voor de weekboodschappen haal ik van jamieoliver.com. Inwoners van het V.K. kunnen daar nu al de ingrediënten van de recepten bestellen hun supermarkt. Wat als we dit verbinden met de intelligentie van de smart fridge? Welke ingrediënten heb je in huis? Zijn ze nog vers? We willen voedselverspilling immers tegengaan. Op basis van de laatste koelkast-update worden de weekboodschappen bepaald en thuisbezorgd. En wie gaat dat doen? AH, Picnic of misschien Jamie Oliver zelf?

 

Internet of Things & de waardeketen

De hamvraag is natuurlijk: wie er gaat verdienen aan deze toepassingen. Doordat ‘dingen’ zelfstandig delen en bepaalde keuzes zullen automatiseren, zal de waardeketen verschuiven. Merken zullen dus alleen nog relevant zijn bij de bewuste keuzes die gemaakt worden. De rest gaat immer automatisch. Betekent niet dat er na dat moment geen geld valt te verdienen. De data die uitgewisseld wordt en het platform.

De bedrijven uit de gevestigde orde die wij spreken over IoT lijken vooral de efficiency-verbeteringen van IoT te herkennen: het reduceren van voedselverspilling, voorraden, energieverbuik etc. Google’s IFTT platform (If This Ten That) timmert hiervoor hard aan de weg om HET consumentenplatform voor IoT te worden. Ook de Nederlandse startup The Things Network, dat de oude TV-signaal als landelijk dekkend netwerk van ‘things’, timmert aardig aan de weg. De moeite waard om IoT serieus te nemen dus!

Laat een bericht achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *