Digitalisering en intimiteit: een onmogelijke combinatie?

Digitalisering en intimiteit: een onmogelijke combinatie?

Ik herinner me nog dat we geen mobiele telefoons hadden. Dat we bijvoorbeeld tijdens wintersport met elkaar de tijd en plaats afspraken om te lunchen. Ik weet nog dat ik een Buzzer kreeg, zodat iedereen mij een bericht kon sturen. Heel handig. Al snel kon ik mij abonneren op het nieuws en was ik degene die ‘breaking news’ kon delen met mijn omgeving. Ook weet ik nog goed dat ik mijn eerste WAP-enabled telefoon kocht en dus kon internetten. En daarna echt mobiel internet, kleurenschermen en touch screens, op weg naar een mobiele computer in plaats van slechts een telefoon. Websites, en later ook webshops, werden steeds geschikter voor mobiele apparaten. Wat begon als een communicatieproduct is veranderd in een point-of-sales apparaat.

Eenzaamheid

Jarenlang was ik de eerste om deze innovaties te omarmen en toch begon het bij mij te knagen. Werd mijn leven hier nou echt zoveel beter van? Tijdens een presentatie van Amerikaanse publicist Tim Leberecht, werd mijn knagende gevoel voor het eerst benoemd: eenzaamheid. Zijn praatje ging over eenzaamheid in een tijd waarin we 24/7 connected zijn en ons leven met iedereen delen. Hij gaf aan dat het tegenovergestelde van eenzaamheid niet samen is, maar intimiteit. Samen kunnen we nog steeds heel eenzaam zijn als we allemaal op ons eigen scherm kijken. Ik keek de zaal rond begreep precies wat hij bedoelde.

Volgende golf

Natuurlijk zal ik ook de nieuwste innovaties weer omarmen. De volgende golf verbeteringen van ons dagelijks leven zal gebruik maken van AR (augmented reality) en VR (virtual reality). Zo kun je nu al met Microsoft Hololens virtuele producten bekijken. Een klant kan om de virtuele fiets heen lopen en door dichterbij het hologram te staan de fiets van dichtbij bekijken. Hierdoor kan een fietsenwinkel haar gehele collectie digitaal laten zien in 3D. Een grote verbetering: de fietsenwinkel kan met veel minder ruimte af dan nu omdat een model volstaat . Met de huidige special effects ook de aankleding van de winkel digitaal worden aangepast, waardoor het per klant verschillend kan zijn.

Over 5 tot 10 jaar zullen we op een totaal andere manier winkelen, daar ben ik van overtuigd. Nadat e-commerce van traditionele webshops op computers transformeerde naar mobiele websites met een gedegen omnichannel strategie, klopt de nieuwe grote alweer uitdaging aan. Vooral AR zal de manier waarop wij aankopen doen transformeren; AR wordt momenteel ingebouwd in contactlenzen en brillen. Daarmee kunnen we dus van alles een scherm maken. Stel je voor dat je een product kan projecteren in de ruimte, er omheen kan lopen en het kan ‘aanraken’ met speciale handschoenen. Dan heb je geen telefoon of computer meer nodig. Dan zit je op de bank en kan je controleren of die nieuwe TV niet te groot is in je huiskamer, of hoe die nieuwe bank staat. Dat je buiten een kleur verf op je huis kan ‘uitproberen’. Dat je bij een IKEA kast, in plaats van een handleiding, een real-time instructie krijgt over wat je moet pakken en hoe je dit moet monteren.

Nieuw gevecht

Dit is niet zonder gevolgen. Dit zal helaas weer ten koste gaat van een deel van de e-commerce formules, zoals e-commerce een deel van de traditionele retail heeft weggevaagd. Bedrijven die niet mee komen in de volgende digitaliseringsslag (van 2D naar 3D, van scherm naar hologram) gaan het gevecht voor de klant verliezen. Bedrijven die nu al de basis leggen voor deze nieuwe technologie en vooral nu gaan nadenken hoe dit hun business gaat veranderen, zullen de grote namen van de toekomst worden.

Een nog groter gevolg vind ik dat we de romantiek van ‘zakendoen’ verliezen, dat de intimiteit weer minder wordt en daarmee de eenzaamheid verder wordt vergroot. Dat kunnen we zelf voorkomen door vaker zonder devices te communiceren. Loop eens langs bij een collega en praat eens met een volkomen onbekende in de trein. Dit brengt de intimiteit terug in een steeds verder digitaliserende wereld.

Laat een bericht achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *