Tenniswinkel creeert mentale boeien en gratis promotie

tennisracket

aankoop tennisracket: kies je voor prijs of service?

Afgelopen weekend heb ik mijn nieuwe tennisracket opgehaald en betaald. Bij een kleine tenniswinkel van een tennisleraar, Xander. Deze tennisleraar heeft een perfecte manier gevonden om zich te onderscheiden van de grote online spelers en de fysieke sportreuzen. De crux is dat hij je als klant in staat stelt om te ontdekken wat voor jou een goed racket is. De prijs is ondergeschikt gemaakt in het aankoopproces. Het kunnen testen van het racket dat mij het beste past maakt het succes. En daar wil ik best wat meer voor betalen.

Via via was ik bij deze winkel terecht gekomen. Het is een hele kleine winkel. In een klein winkelstraatje in een woonwijk. Linksvoor staan in de winkel een aantal tennisschoenen. Linksmidden hangt tenniskleding aan twee rekken. Rechtsvoor staan onder andere de tennisballen. En rechtsmidden hangen ongeveer 40 verschillende modellen tennisrackets. Achterin de zaak staat tenslotte de kassa en een racketbespanningsmachine. Dozen van leveranciers staan nog op de grond. Kortom, alles wat je nodig hebt om te tennissen heeft de winkel. Verder geen opsmuk. Het is eerder een rommeltje. Geen customer experience avant la lettre.

Ik had een nieuw tennisracket nodig. Andere jaren was ik gewend om naar een winkel van een grote sportketen te gaan. En daar op een soort gevoel wat een goed racket is voor mij, de kleurstelling en actieprijs een racket te kiezen. Deze keer ging ik naar Xander. Hij vraagt naar mijn niveau. Naar de frequentie waarmee ik tennis. Naar mijn sterke en zwakke punten. En vervolgens pakt hij 2 rackets. “Hier. Ga maar uitproberen! En niet een uurtje beide rackets proberen en de volgende dag weer terugkomen. Ga maar echt goed testen.” De prijs vertelde hij niet. Bewust. Om een keuze te maken voor het racket waar ik het beste mee kan spelen. Hij gaf wel de garantie dat het geen hele dure rackets zijn.

Na 3 weken ging ik met de 2 testrackets terug. Een gaf ik terug. De ander wilde ik hebben. Maar hij gaf me nog een tussenvariant mee om te testen. Om nog weer 2 weken te testen. Toen bleek hij op vakantie. Dus uiteindelijk weer 3 weken later kon ik mijn keuze pas aan hem doorgeven. De tussenvariant. Omdat het testrackets waren, stond hij erop dat hij een nieuwe voor me bestelde. Een vers exemplaar. Dat duurde weer 3 weken. (Hij was me vergeten te bellen dat racket binnen was.) In de tussentijd kon ik gewoon doorspelen met de testrackets. Vorig weekend heb ik eindelijk mijn nieuwe racket op kunnen halen. En het racket kunnen betalen. Met €195 was het uiteindelijk geen echt goedkoop racket. Via online kanaal kon ik hetzelfde racket €13,50 goedkoper krijgen. Ik had goede service gehad. En voelde ook commitment naar Xander. Dus met veel plezier heb ik bij Xander het nieuwe racket afgerekend.

Er zitten een aantal interessante aspecten vast aan dit concept. Op de tennisbaan zagen mijn medespelers dat ik verschillende rackets uitprobeerde. Dat wekte veel interesse. Inmiddels zijn een paar van hen ook van plan om naar Xander te gaan. Kortom, het uittesten is ook een goede promotie. Een vorm van PWR: positief werkende relatie. Zonder dat hij daartoe vraagt. Het gebeurt automatisch. Een tweede aspect was wellicht nog interessanter. Ik voelde een soort mentale boeien. Ik durfde niet meer ergens anders te kopen. Niemand heeft me tegengehouden om de rackets terug te brengen. En hetzelfde racket iets goedkoper online te kopen. Maar ik was erg goed geholpen. Ik had verschillende rackets uit kunnen proberen en ben nu blijer dan ooit met mijn racket. Hij heeft mij uiteindelijk een paar maanden gratis laten tennissen met 3 verschillende rackets. Dat toont ook dat hij van goed vertrouwen is. Dat betaal ik hem dus terug met mijn grote tevredenheid in zijn service. Als de bespanning vervangen moet worden, weet ik waar ik het ga doen!

Het concept is simpel. Het vraagt lef van winkelier om het anders te doen. Maar het zorgt uiteindelijk voor zowel nieuwe klanten als klantbehoud. Een tennisracket is hier natuurlijk bij uitstek een goed product voor. Bij welke andere producten en / of diensten zou dit concept ook toegepast kunnen worden? Overal? Of alleen bij massaproducten tot een bepaalde waarde met veel keuzemogelijkheid? Zou dit bijvoorbeeld ook met auto’s kunnen? Genoeg auto’s beschikbaar en alle noodzaak tot onderscheid, zou je zeggen…